جمعه ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلیل رسولی هنرمند عرصه نقاشی خط معتقد است که با ارائه آثارش با موضوع غدیر خم وظیفه‌اش را در این زمینه به انجام رسانده است.

جلیل رسولی

به گزارش مهر؛ جلیل رسولی درباره آثاری که با موضوع واقعه غدیر خم آفریده است، گفت: حدود ۵ پوستر با موضوع واقعه غدیر خم کار کرده‌ام که البته مربوط به سال های گذشته می شود و دو تا از آنها به صورت تمبر چاپ و منتشر شده است. البته آثار تازه ای با موضوع حضرت علی (ع) نیز در قالب نقاشی‌خط دارم که البته موضوع آنها غدیرخم نیست.

وی با بیان این که در زمینه واقعه غدیر خم با ارائه آثاری با این موضوع وظیفه خود را در حد توانش انجام داده است، یادآور شد: در این آثار به بیان معروف حضرت محمد (ص) درباره حضرت علی(ع) با عنوان «من کنت مولاه، فهذا علی مولاه» پرداخته ام.

این هنرمند خوشنویس و نقاش درباره محدودیت های هنر خط در ارائه آثار مذهبی و پرداختن همه هنرمندان به یک شکل مشخص از واقعه غدیر اظهار کرد: خط محدودیت های بیشتری نسبت به دیگر هنرها دارد مگر آن که با نقاشی ترکیب شود، اما این که در بیشتر آثار خط و نقاشی‌خط به این گفته پیامبر پرداخته می شود، به دلیل اهمیت این سخن پیامبر (ص) است و در واقع کلید و نماد اصلی واقعه غدیر خم همین جمله  «من کنت مولاه، فهذا علی مولاه» است.

رسولی درباره امکان پرداختن هنرمندان به ابعاد و اشکال مختلف واقعه غدیر توضیح داد: این واقعه جای کار بسیار در همه هنرها دارد و تاکنون نیز همه آثاری که با موضوع غدیر کار شده است به صورت خودجوش از سوی خود هنرمندان بوده است و چه خوب بود که از هنرمندان خواسته می شد و مورد پشتیبانی قرار می گرفتند تا به این واقعه مهم بیشتر و منسجم‌تر بپردازند.

رسولی با اشاره به اهمیت واقعه غدیر خم در جهان اسلام یادآور شد: این اتفاق بسیار مهمی در جهان اسلام است به اندازه ای که گفته شده است اگر پیامبر (ص) این کار را انجام نمی دادند، دین ناقص می ماند و این نشان دهنده عظمت این واقعه و کاری است که پیامبر انجام می دهد و حضرت علی(ع) را به جانشینی خود برمی‌گزیند.

این هنرمند شناخته شده در عرصه نقاشی‌خط همچنین درباره هنرمندانی که به این موضوع علاقه نشان داده اند، بیان کرد: کارهایی در این زمینه انجام شده است، اما همچنان جای کار وجود دارد و لازم است که هنرمندان نسبت به این موضوع توجه بیشتری نشان دهند.

محمدجلیل رسولی متولد ۴ مهر ۱۳۲۶ همدان است که از سال ۱۳۳۲ فعالیت در عرصه خوشنویسی را در مکتبخانه مرحوم حسین آقا در همدان آغاز کرد و در دبستان بابا طاهر این شهر تحصیلات ابتدایی را پشت سر گذاشت.

رسولی از سال ۱۳۴۰ تا ۱۳۴۵به تلاش و تجربه در عرصه خطاطی پرداخت.  از سال ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۱ در محضر استاد سید حسن میرخانی تعلیم خوشنویسی دید.

آثار نقاشی خط جلیل رسولی در داخل و خارج از کشور ببارها به نمایش درآمده است و جوایزی را از رویدادهای مختلف از آن خود کرده است.

همچنین کتابت «نهج البلاغه»، کتابت «جان جانان»، کتاب چهار فصل و کتابی شامل مجموعه ۳۰ سال تلاش در زمینه خط و نقاشی خط از جمله آثار منتشرشده این هنرمند است.

کد خبر 309098

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار هنر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha